Un gigant american preia două terminale din portul Constanţa într-o înţelegere de peste 90 mil. €. Americanii au acum jumătate din capacităţile din port
Acuma intelegeti de ce a fost eliminat Ceausescu, ca imperialistii straini sa ne ia tara si sa ne angajeze pe noi romanii sclavi pe resursele noastre, in timp ce statul american trateaza pe romani ca pe ultimii sclavi daca vor sa le viziteze tara, cerandu-le viza chiar si dupa ce profita de pe urma poporului roman prin afaceri si isi stabilesc armata pe teritoriul tarii noastre.
Conglomeratul agroindustrial american ADM, unul dintre cei patru giganţi ai comerţului mondial cu materii prime agricole, a ajuns la un acord pentru preluarea terminalelor de cereale North Star Shipping şi Minmetal din portul Constanţa de la oamenii de afaceri români Liviu Ghebaur (50 de ani) şi Ion Vasile (50 de ani), au declarat pentru ZF surse din piaţa de agrobusiness.
ADM era deja implicat în North Star Shipping printr-o participaţie de 22%, restul pachetului de acţiuni fiind împărţit între Liviu Ghebaur (53%) şi Ion Vasile (25%). Americanii aveau deja şi jumătate din Minmetal prin vehiculul Omega Capital, restul acţiunilor fiind deţinute de North Star Shipping.
Reprezentanţii operatorului portuar nu au comentat ieri în niciun fel pe marginea acestor informaţii, iar oficialii europeni ai ADM s-au limitat să declare că nu comentează zvonuri sau speculaţii. Informaţiile locale indică faptul că negocierile dintre oamenii de afaceri români s-au întins pe mai mult de şase luni, iar părţile au înaintat deja documente către autorităţi pentru a putea oficializa înţelegerea.
Acordul dintre acţionarii români şi americanii de la ADM va fi o tranzacţie record pentru piaţa locală a comerţului cu materii prime agricole, având în vedere că North Star Shipping şi Minmetal au poziţii de forţă în cel mai mare port al României.
Individual, cele două terminale de export sunt pe locul trei şi patru în topul celor mai mari unităţi de acest gen din portul Constanţa cu capacităţi de stocare de 145.000 de tone, respectiv 138.400 de tone, arată datele Ministerului Agriculturii.
Împreună, cele două terminale de export pot umple silozurile cu 283.400 de tone de cereale şi cumulat reprezintă cele mai mari facilităţi de acest tip din portul românesc. Dimensiunea, poziţia strategică în port, facilităţile de încărcare şi descărcare rapidă a navelor indică spre o valoare estimată a tranzacţiei de peste 90 milioane de euro, potrivit estimărilor ZF.
Terminalele North Star Shipping şi Minmetal pot opera cereale, minereuri, dar şi îngrăşăminte, ulei vegetal sau biodiesel. Cele două terminale manipulează în prezent peste 5 milioane de tone de marfă, potrivit datelor făcute publice de companii.
Acordul dintre ADM şi oamenii de afaceri români implicaţi în cele două terminale de export vine la numai trei luni de la oficializarea unei tranzacţii similare pentru United Shipping Agency, un alt operator portuar. Acesta a trecut din proprietatea a doi oameni de afaceri locali sub controlul traderului agricol Nidera, un joint-venture chinezo-olandez.
Mutările făcute de acţionari în perioada premergătoare oficializării înţelegerii sunt similare. Ca şi foştii acţionari ai United Shipping Agency, proprietarii North Star Shipping au mărit de 16 ori capitalul social al companiei, la 17,8 mil. euro (78,8 mil. lei), cu ajutorul fondurilor din profituri nedistribuite în ultimii şapte ani.
Finalizarea tranzacţiei va marca ieşirea din North Star Shipping şi Minmetal a omului de afaceri Liviu Ghebaur, unul dintre cei mai influenţi şi discreţi antreprenori din Constanţa, şi un personaj care şi-a legat numele şi s-a făcut cunoscut prin aceste două companii.
http://www.zf.ro/companii/un-gigant-american-preia-doua-terminale-din-portul-constanta-intr-o-intelegere-de-peste-90-mil-americanii-au-acum-jumatate-din-capacitatile-din-port-13997344