Istoria neştiută a fabricii din China, care a produs camioane Roman şi a modelului Huanghe JN162 cu origini româneşti
Unul din camioane a fost folosit pentru măsurări şi dezasamblarea sa pentru copierea fiecărui component, iar celălalt a fost lăsat întreg, drept referinţă finală. Copierea şi pregătirea de producţiei a durat până în 1960, iar atunci a fost şi lansat camionul JN150, care era o clonă fără prea mare mascare a lui Skoda 706. Când camionul a fost prezentat liderului chinez de atunci, acesta a scris pe camion denumirea mărcii, Huanghe, adică Fluviul Galben, dacă ar fi să traducem. Huanghe JN150 a devenit astfel primul camion de mare tonaj din China, având o sarcină utilă de 8 tone.
Astfel, către anul 1978, când a fost încheiat acordul cu România, fabrica din Jinan producea acest camion numit JN160, clonat de pe Skoda, dar şi un model militar numit JN252, pe care-l dezvoltase între tip şi-l lansase în 1971. Cei de la Jinan spuneau că acel camion, în formulă 8×8, a fost o creaţie inginerească proprie şi se mândreau cu suspensia independentă cu semiaxe, cu o construcţie foarte complexă.
Dar cadenţa de producţie a fabricii era încă relativ mică. Doar câteva sute de camioane pe an fuseseră produse în primii ani, după care s-a trecut la producţie de ordinul miilor. Cererea era mare, şi era nevoie de noi modele, cu sarcină utilă şi mai mare. Atunci a intrat în rol prietenia cu România. Fabrica din Jinan asamblat camioane româneşti din 1979 până în 1984, pe care componentelor primite de la Braşov, dar cifrele exacte despre numărul camioanelor nu sunt disponibile.
Camionul JN162 ea fost, astfel, primul camion din clasa de 10 tone sarcină utilă, care purta o emblemă chineză pe el. Masa proprie a camionului era de 7 tone, iar masa totală — de 17,2 tone. Camionul avea frâne cu circuit dublu, servodirecţie, putea atinge 80 km/h drept viteză maximă şi avea un consum de 26,5 litri/100 km.
Camionul cu origini româneşti JN162 fost produs până în anii 90 în forma sa originală şi până în 2010 în forme derivate, cu alţi indici în denumire. Apoi, marca Huanghe a fost pensionată odată cu plecarea lui, în prezent camioanele produse la Jinan având marca Howo. În 1990, fabrica a trecut prin fuziuni şi conglomerări într-un grup industrial mai mare, numit Shinotruck, iar în 2020 cei de la Shinotruck au anunţat că vor reînvia marca Huanghe, pentru a reda publicului din China mândria pentru primele camioane fabricate local. Noul camion Huanghe trebuia să aibă design şi inginerie proprie chinezească, dar motoare tot de origine MAN, or, compania germană colaborează în continuare foarte bine cu mai multe divizii ale Shinotruck. Doar fabrica Roman a dispărut din această ecuaţie.