Dovezi incontestabile ca Iosif din Biblie era Imhoteb
by Grupul Național de Investigații (GNI) · Published · Updated
Deasupra: Unul dintre silozurile subterane de cereale folosite pentru a salva Egiptul de foamete
Statuia lui Imhotep ținând un sul de papirus în poală.
Citește în detaliu cercetarea despre Iosif în Egipt și dovezile care arată depozitele de cereale de lângă prima piramidă.
National Geographic, ianuarie 1995, descrie un om numit Imhotep care și-a salvat țara de la foamete. „Poate cel mai încrezător era Imhotep, arhitectul care probabil a conceput construirea mormântului lui Djoser [faraon] complet din piatră. Cunoscut ca sculptor, preot și vindecător, Imhotep este considerat geniul desăvârșit al Vechiului Regat. El a adunat o echipă pentru a extrage calcarul și a transporta blocurile brute pe calea apei până la Saqqara, și o altă echipă pentru a duce piatra la locul construcției, unde meșterii sculptori modelau fiecare bloc și îl așezau la locul lui.
„Pe un bolovan de granit de deasupra Primei Cataracte a Nilului, rapidurile formidabile de la Aswan, un sculptor care a trăit mult mai târziu [deci faptele nu sunt complet exacte] a cioplit în hieroglife povestea despre cum Imhotep și-a salvat țara de la foamete.
În 1890, Charles Wilbour a descoperit acest bolovan pe insula Sahal de pe Nil, care spune povestea lui Imhotep.
Revărsarea anuală a Nilului, care inunda câmpurile din jur în fiecare toamnă înainte ca fermierii să-și semene semințele, a eșuat șapte ani la rând. Djoser l-a întrebat pe Imhotep unde se află sursa râului. Faraonul intenționa să călătorească acolo pentru a interoga zeii râului și a-i implora să arate milă poporului său.
„Dar Imhotep a răspuns că cărțile sacre [ale lui Dumnezeu] i-au dat răspunsul… Revărsările au revenit, iar foametea s-a încheiat…
„În jurul anului 1200 î.Hr., la 1400 de ani după moartea sa, Imhotep, arhitectul genial din timpul domniei lui Djoser, a fost zeificat de egipteni, care au construit temple de cult pentru a-l onora.”
Iosif în Istoria Egiptului Antic De Mary Nell Wyatt Bazat pe cercetările lui Ron Wyatt
Este destul de uimitor cum istoricii și arheologii au reușit să explice dovezile care validează relatarea biblică. Mituri și legende derivate din evenimente reale ale vremurilor biblice se găsesc peste tot în lume, cum ar fi multitudinea de povești despre Potop, dar pentru necredincioși acestea doar dovedesc că Biblia a fost influențată de aceste mituri.
De fapt, aceste mituri sunt corupții satanice ale adevărului, concepute de Satan pentru a convinge omul că, în propria sa istețime, este mai deștept decât Dumnezeu. Și, în cele din urmă, acest tip de gândire duce o persoană să nege în totalitate existența lui Dumnezeu și adevărul Bibliei.
Cu toate acestea, nimeni nu pare să considere ciudat că fiecare civilizație cunoscută a avut un tip de sistem religios. Dacă nu există Dumnezeu, de unde a venit această idee de religie și zei? A venit din adevărurile originale cunoscute de familia post-potop a lui Noe. Faptele care au fost găsite validează relatarea biblică, nu miturile și legendele. Dar întotdeauna vor exista cei care pur și simplu nu vor vedea.
Unele dintre aceste dovezi mari se referă la povestea lui Iosif în Egiptul antic. Inscripțiile pe un monument al lui Horemheb, un faraon la câțiva ani după Exod, oferă dovezi despre povestea faraonului din vremea lui Iosif, extinzând o invitație familiei lui Iacov să vină să trăiască în Egipt.
Se spune despre o comunitate de păstori din nord care cerea Egiptului să le permită să-și pască vitele „așa cum era obiceiul părinților lor de la început”. Există, de asemenea, o imagine în mormântul lui Tehuti-hetep din Bersheh care arată o turmă de vite siriene intrând în Egipt cu inscripția:
„Odată ai călcat pe nisipurile Siriei. Acum, aici în Egipt, vei pășuna în pășuni verzi.” (Lumina din trecutul antic, de Jack Finegan.)
Dovezile care paralelează povestea lui Iosif sunt focusul acestui buletin informativ. Dar mai întâi, trebuie să stabilim contextul.
Conform cronologiei noastre, luate din înregistrarea biblică, potopul a avut loc în jurul anului 2348 î.Hr. Avraam a părăsit Haranul în jurul anului 1921 î.Hr., la aproximativ 427 de ani mai târziu. Curând după aceasta (nu știm exact cât de curând), el și Sara au mers în Egipt din cauza unei foamete în Canaan.
Relatarea biblică este extrem de scurtă pe subiectul vizitei lui Avraam în Egipt (Gen. 12:10-20), dar aflăm că Avraam l-a indus în eroare pe faraon despre cine era Sara, spunându-i faraonului că era sora lui. Acest lucru era parțial adevărat, deoarece ea era sora lui vitregă, dar era și soția lui.
Faraonul a luat-o la palatul său deoarece era foarte frumoasă. (Gen. 12:12-15). Regele l-a plătit bine pe Avraam pentru Sara (versetul 16), dar Dumnezeu a intervenit, provocând niște plăgi să cadă asupra faraonului. (versetul 17). Când faraonul a înțeles cauza acestor afecțiuni, l-a chemat pe Avraam să dea socoteală, întrebându-l de ce a mințit despre Sara. (versetele 18, 19). Apoi le-a ordonat oamenilor săi să-l escorteze pe Avraam și suita sa afară din Egipt. (versetul 20)
Egiptul în acea perioadă era deja o națiune bogată, pentru că în acel moment Avraam a devenit bogat în vite, aur și argint, date lui ca plată pentru Sara. (Gen. 13:1,2). Și există dovezi bune că în acea perioadă a fost instituită regula care interzicea egiptenilor să mănânce, să bea sau să fraternizeze cu păstorii străini. (Gen. 46:34).
Iosif relatează că Avraam a fost responsabil pentru aducerea cunoștințelor în timpul primei părți a Primei Dinastii, în jurul anului 1915 î.Hr.
Ar fi cam 200 de ani mai târziu când Iosif ar fi fost ridicat la poziția sa înaltă în Egipt, fiind al doilea după faraon. În aceeași perioadă a celei de-a Treia Dinastii, apare în scenele înregistrărilor antice un individ incredibil – un om numit Imhotep.
Timp de mulți ani, egiptologii au îndoit că Imhotep ar fi fost o persoană reală – le-a fost destul de greu să creadă diversele realizări atribuite lui în relatările scrise la peste o mie de ani după ce se presupune că ar fi trăit. Uneori Imhotep a fost numit Leonardo da Vinci al Egiptului antic, dar de fapt era mai mult decât atât. Da Vinci a câștigat reputația de geniu – Imhotep a fost în cele din urmă ridicat la statutul de zeu.
În lunga listă de zei a Egiptului, foarte puțini au trăit efectiv printre ei, dar Imhotep a făcut-o. Manetho a scris că „în timpul [domniei lui Djoser din a Treia Dinastie] a trăit Imouthes [adică Imhotep], care, datorită abilităților sale medicale, are reputația lui Asclepius [zeul grec al medicinei] printre egipteni și care a fost inventatorul artei de a construi cu piatră cioplită.” Această afirmație a determinat specialiștii să se îndoiască de existența unui om real numit Imhotep. Dar în 1926, întrebarea a fost clarificată o dată pentru totdeauna – Imhotep a fost un om real.
Când s-au efectuat excavații la Piramida în trepte de la Saqqara, fragmentele unei statui cu
faraonul Djoser au fost găsite. Baza era inscripționată cu numele lui Djoser și …
„Imhotep, Cancelarul Regelui Egiptului de Jos, Șef sub Rege, Administratorul Marelui Palat, Lord Ereditar, Mare Preot al Heliopolisului, Imhotep Constructorul, Sculptorul, Creatorul de Vaze de Piatră…”
inscripția care arată numele și titlurile lui Imhotep în al treilea rând din stânga și numele Horus al lui Djoser. Această inscripție a fost găsită pe baza unei sculpturi a lui Djoser, indicând astfel că Imhotep a fost un om real, spre deosebire de un zeu.
Se potrivește acest lucru cu ceea ce știm despre Iosif? Biblia este destul de clară în privința rangului său înalt sub faraon:
„Tu vei fi peste casa mea și tot poporul meu va asculta de cuvântul tău; doar tronul mă va face mai mare decât tine. Și l-a făcut să se urce în al doilea car pe care îl avea; și au strigat înaintea lui: Plecați-vă genunchii; și l-a făcut conducător peste toată țara Egiptului. Și faraonul a spus lui Iosif: Eu sunt faraonul, și fără tine nimeni nu-și va ridica mâna sau piciorul în toată țara Egiptului.” Geneza 41:40-44
Stânga – Vas de piatră la Saqqara cu inscripția lui Imhotep
Vedeți www.sunship.com/egypt/articles/hrdfact3.html pentru vasele de piatră pe care Iosif le-a făcut la Saqqara. Acolo au fost găsite mii de vase, create de oameni extrem de talentați folosind strunguri sofisticate.
De fapt, pare că Iosif a fost prima persoană căreia un faraon i-a acordat o astfel de onoare, lucru confirmat de dovezile din Egipt. Dacă acest om, Imhotep, a fost Iosif, cu siguranță trebuie să existe unele dovezi care să-l lege de relatarea biblică.
Inscripția Foametei de 7 Ani
Principala poziție a lui Iosif a fost aceea de prim-ministru, iar Imhotep pare a fi primul care se putea lăuda cu un astfel de grad larg de autoritate în Egiptul antic. Există multe înregistrări despre numeroși viziri de-a lungul istoriei Egiptului, dar prima dovadă care leagă Imhotep de Iosif este o inscripție uimitoare găsită gravată pe o stâncă mare pe insula Sehel, chiar sub Prima Cataractă a Nilului. (fotografie în partea de sus a paginii)
Această inscripție pretinde că este o copie a unui document scris de Djoser în al 18-lea an al domniei sale, această copie fiind scrisă la peste 1000 de ani după evenimentele pe care le relatează.
Inscripția continuă să povestească despre o foamete de șapte ani și șapte ani de belșug. Să aruncăm o privire asupra câtorva pasaje din această inscripție și să le comparăm cu relatarea biblică, ținând cont că aceasta a fost scrisă la un mileniu după evenimentele pe care le descrie:
- Inscripția începe cu marea suferință a faraonului: „Eram în suferință pe Marele Tron…” Biblia: „Și a fost că dimineața duhul lui era tulburat” (Geneza 41:8).
- În inscripție, faraonul este tulburat de o foamete și îl întreabă pe Imhotep cine este zeul Nilului, pentru a-l putea aborda în legătură cu seceta: „… L-am întrebat cine era marele vizir,… Imhotep, fiul lui Ptah… `Care este locul de naștere al Nilului? Cine este zeul de acolo? Cine este zeul?'” Imhotep răspunde: „Am nevoie de îndrumarea Celui care prezidează plasa de vânătoare,…” Biblia: „Și Iosif a răspuns faraonului, spunând, Nu este în mine: Dumnezeu va da lui faraon un răspuns de pace.” (Geneza 41:16)
- În inscripție, Imhotep răspunde faraonului despre zeul Nilului și îi spune unde trăiește acesta. În Biblie, Iosif interpretează visul faraonului. Însă, următoarea parte a inscripției spune că atunci când regele a dormit, zeul Nilului, Khnum, i s-a arătat în vis și i-a promis că Nilul își va revărsa apele și pământul va rodi abundent timp de șapte ani, după o secetă de șapte ani. Această parte reflectă visul faraonului despre șapte ani de belșug și șapte ani de foamete, deși inversate.
- Inscripția continuă să înregistreze promisiunea lui Djoser față de zeul Nilului, Khnum, în care oamenii urmau să fie taxați cu 1/10 din tot, cu excepția preoților din „casa zeului”, care urmau să fie scutiți. Biblia: „Și Iosif a făcut-o o lege asupra țării Egiptului până în ziua de azi, ca faraonul să aibă a cincea parte, cu excepția pământului preoților, care nu a devenit al faraonului.” (Geneza 47:26)
Așadar, avem o inscripție care povestește despre faraonul Djoser cerând ajutorul vizirului său, Imhotep, pentru problema unei mari foamete de șapte ani. Imhotep îi spune că trebuie să consulte zeul, deoarece răspunsul nu este în el. Apoi, faraonul visează un vis care prezice evenimentul. Urmează șapte ani de belșug, care sunt inversați față de relatarea biblică. Faraonul impune o taxă de 10% pentru toată populația, cu excepția preoților. Relatarea biblică vorbește despre o taxă de 20%, cu preoțimea scutită. Toate componentele relatării biblice sunt prezente în această inscripție, cu excepția faptului că povestea a fost „egiptianizată” pentru a se potrivi credințelor lor religioase.
Se crede că această inscripție a fost scrisă în timpul secolului al II-lea î.Hr., de către preoții lui Khnum pentru a-și justifica cererea unor privilegii asupra unor terenuri. O parte a inscripției afirmă că faraonul a dedicat unele terenuri și taxe zeului. Dar aceasta nu este singura inscripție cu această poveste – există o inscripție similară pe insula Philae, doar că aceasta are preoții lui Isis afirmând că Djoser a făcut același dar zeului lor pentru același scop. La fel cum povestea potopului este găsită în aproape fiecare cultură antică, dar este răstălmăcită pentru a se potrivi scopurilor și zeilor lor, aici găsim povestea lui Iosif, doar că este răstălmăcită pentru a se potrivi nevoilor preoților diferitelor zeități în susținerea cererilor lor asupra unor terenuri.
„Imhotep, Vocea Zeului, Im (EU SUNT)”
Numele, Imhotep, în egipteană antică se traduce prin „vocea (sau gura) lui Im”; cu toate acestea, nu există înregistrări ale unui zeu în Egipt numit „Im”. Dar, noi știm de Dumnezeul „EU SUNT”:
„Și Dumnezeu i-a spus lui Moise: EU SUNT CEL CE SUNT. Și a spus: Așa să le spui copiilor lui Israel: EU SUNT m-a trimis la voi.” (Exodul 3:14)
„Isus le-a spus: Adevărat, adevărat vă spun, înainte ca Avraam să fi fost, EU SUNT.” (Ioan 8:58)
Dumnezeu i-a spus lui Moise să-i spună faraonului că „EU SUNT” l-a trimis deoarece „EU SUNT” era numele prin care egiptenii îl cunoșteau pe Dumnezeul lui Iosif. Ar putea „Im” să fi fost „EU SUNT”?
Biblia afirmă că numele dat lui Iosif de către faraon era Zaphenath-paneah. Acesta a fost tradus de unii ca însemnând, „Dumnezeul trăiește; Dumnezeul vorbește”. Deoarece nu înțelegem pe deplin semnificația cuvântului egiptean „hotep”, este foarte posibil ca traducerea lui Imhotep („Vocea lui EU SUNT”) să fie identică cu numele biblic al lui Iosif („Dumnezeul trăiește; Dumnezeul vorbește”).
Imhotep – Medic
Imhotep este cel mai vechi medic despre care există înregistrări istorice, și deși Iosif nu este menționat ca fiind medic, Biblia oferă un indiciu foarte important în acest sens:
„Și Iosif a poruncit servitorilor săi, medicii, să-l îmbălsămeze pe tatăl său: și medicii l-au îmbălsămat pe Israel.” (Geneza 50:2)
Aici, medicii sunt specificați a fi sub comanda lui Iosif. Dar mai târziu, când Imhotep a fost recunoscut ca „zeul vindecării”, maniera în care vindeca îl leagă direct de Iosif.
Scrierile grecești antice menționează un mare sanctuar la Memphis unde oamenii veneau din toate părțile pentru a căuta vindecare de la Imhotep. Ei se rugau lui, aduceau ofrande și apoi petreceau noaptea în acest sanctuar, care era un fel de Lourdes din Egiptul Antic. În timpul somnului, se spunea că zeul Imhotep le apărea oamenilor în vise și îi vindeca. Există vreo legătură între Iosif și vise?
„Și frații săi i-au zis: ‘Oare vei domni tu peste noi? Sau vei avea stăpânire peste noi?’ Și l-au urât și mai mult pentru visele lui și pentru cuvintele lui.” Geneza 37:8
Amintiți-vă, visul lui Iosif despre el și frații săi legând snopi – snopii lor s-au ridicat și s-au plecat în fața snopului său. Acest vis a creat multă gelozie față de el.
„Veniți acum, deci, și să-l ucidem și să-l aruncăm într-o groapă; și vom spune: ‘Un animal sălbatic l-a devorat; și vom vedea ce va fi cu visele lui.’” Geneza 37:20
Înțelepciunea lui Imhotep
Relatarea biblică vorbește, de asemenea, despre înțelepciunea lui Iosif:
„Și Faraon a zis lui Iosif: Fiindcă Dumnezeu ți-a arătat toate acestea, nu este nimeni atât de chibzuit și de înțelept ca tine.” Geneza 41:39
Din nou, dovezile indică spre Imhotep. Imhotep a fost și el venerat pentru înțelepciunea sa. În mai multe inscripții din vremuri mult mai târzii se face referire la „cuvintele lui Imhotep”. De exemplu, în „Cântec din Mormântul Regelui Intef”, citim: „Am auzit cuvintele lui Imhotep și Hardedef…”, și se continuă explicând că „zicerile” lor erau recitate în acele vremuri.
Până în prezent, nu s-a găsit nimic din lucrările lui Imhotep, totuși există mai multe lucrări de „ziceri înțelepte” atribuite unui anumit Ptahotep, care este cunoscut doar ca un vizir al unui rege din dinastia a 5-a. Cu toate acestea, sunt cunoscuți cinci Ptahotepi, toți viziri ai faraonilor din dinastia a 5-a, toți preoți ai Heliopolisului, sau On. Dovezile par să indice că după Imhotep, tendința printre viziri a devenit modelată după el, cu acești viziri ulteriori luând credit pentru faptele și scrierile reale ale lui Imhotep – o practică pentru care egiptenii și alții erau notorii.
Acum, să facem câteva presupuneri pentru un moment – să presupunem că Iosif a scris o colecție de ziceri înțelepte, inspirate de Dumnezeu. Datorită marii sale favori din partea regelui, acestea au ajuns să fie venerate de scribi și oameni. Faima sa ca înțelept s-a răspândit în tot Egiptul și a devenit standardul de înțelepciune. Știm că înțelepciunea sa venea de la adevăratul Dumnezeu al lui Avraam. Nu ar fi de așteptat ca Iosif să-și transmită înțelepciunea de la Dumnezeu celor din jurul său? De fapt, Biblia spune că a făcut acest lucru:
„A trimis înaintea lor un om, Iosif, care a fost vândut ca sclav… Regele a trimis și l-a eliberat; chiar conducătorul poporului și l-a lăsat să plece liber. L-a făcut domn peste casa lui și conducător peste toate bunurile sale pentru a… învăța pe senatorii săi înțelepciune.” Psalmii 105:17-21
După moartea lui Iosif, alții au copiat zicerile sale înțelepte și au luat credit pentru ele, poate adăugând câte ceva de la ei și schimbând lucrurile pentru a le potrivi. Pe măsură ce aceste ziceri au fost transmise de-a lungul mai multor generații, în loc să fie atribuite lui Imhotep, au fost atribuite lui Ptahotep, „vocea” creatorului egiptean, Ptah. Mii de ani mai târziu, sunt găsite mai multe papirusuri care pretind a fi copii ale „Instrucțiunilor lui Ptahotep.” Ar fi putut acest scenariu să se întâmple?
Există două afirmații particulare în scrierile lui Ptahotep care indică faptul că exact acest lucru s-a întâmplat. La sfârșitul acestor manuscrise, scriitorul afirmă că este aproape de moarte, având trăit 110 ani și că a primit onoruri din partea regelui care depășesc pe cele ale strămoșilor – cu alte cuvinte, a primit cele mai mari onoruri date vreodată unui om de către un faraon. De asemenea, știm că Iosif a murit la vârsta de 110 ani. Ei bine, devine și mai familiar pe măsură ce examinăm textul acestor manuscrise.
Încep așa cum încep Proverbele lui Solomon, ca instrucțiuni către fiul său, cu admonestarea că sunt „profitabile pentru cel care va asculta” dar „vai de cel care le va neglija”. Țineți cont că Originea înțelepciunii lui Iosif a fost, de asemenea, Originea înțelepciunii lui Solomon, și paralelele între cele două sunt inconfundabile. Ni se spune în Biblie că Solomon cunoștea multe, multe proverbe:
„Și înțelepciunea lui Solomon întrecea înțelepciunea tuturor fiilor răsăritului și toată înțelepciunea Egiptului. Căci el era mai înțelept… și faima lui era în toate neamurile de jur împrejur. Și el a rostit trei mii de proverbe; și cântecele lui erau o mie cinci.” 1 Regi 4:30-32
Această afirmație indică faptul că conceptul de „proverb” era cunoscut popoarelor antice. Nu ni se spune dacă Solomon a fost autorul tuturor acestor proverbe sau dacă au fost transmise lui de la strămoșii săi. Există exemple de proverbe în multe civilizații antice, dar singurele care au fost înregistrate de Solomon prin inspirație și apar astăzi în Biblie sunt foarte asemănătoare cu „literatura de înțelepciune” egipteană antică care poate fi urmărită până la Imhotep.
Aceasta nu înseamnă că Solomon a copiat de la egiptenii antici — înseamnă că Dumnezeul strămoșilor săi a dat aceeași înțelepciune strămoșilor săi, care l-au inclus și pe Iosif. Vom compara câteva pasaje din scrierile lui Ptahotep cu Biblia:
- „Nu fi mândru de cunoștințele tale.” (Ptahotep) „Să nu fii înțelept în ochii tăi: teme-te de DOMNUL și abate-te de la rău.” Proverbe 3:7
- „Cine planifică ziua de mâine nu știe ce va fi.” (Ptahotep) „Nu te lăuda cu ziua de mâine; căci nu știi ce poate aduce ziua.” Proverbe 27:1
- „Dacă vrei să cercetezi caracterul unui prieten, nu întreba, ci apropie-te de el, tratează-l direct.” (Ptahotep) „Pune-ți cauza înaintea vecinului tău însuși; și nu dezvălui un secret altuia.” Proverbe 25:9
- „Dacă ești un om de încredere, trimis de un mare om către altul, respectă natura celui care te-a trimis, transmite mesajul său așa cum a fost spus.” (Ptahotep) „Așa cum este frigul zăpezii în timpul recoltei, așa este un mesager credincios pentru cei care l-au trimis: căci el răcorește sufletul stăpânilor săi.” Proverbe 25:13
- „Învăță-i pe cei mari ce le este de folos.” (Ptahotep) „Dă învățătură unui om înțelept, și el va fi și mai înțelept: învață un om drept, și el va crește în învățătură.” Proverbe 9:9
De asemenea, găsim paralele și în alte cărți, cum ar fi Psalmi și Eclesiast:
- „Dacă fiecare cuvânt este transmis, ele nu vor pieri în țară.” (Ptahotep) „Căci a stabilit un mărturie în Iacob și a stabilit o lege în Israel, pe care le-a poruncit părinților noștri, să le facă cunoscute copiilor lor: Ca să cunoască viitoarea generație, chiar copiii care se vor naște; care să se ridice și să le declare copiilor lor.” Psalmi 78:5-6
- „Păzește-te de viciul lăcomiei: o boală gravă fără leac. Nu există tratament pentru ea.” (Ptahotep) „Un om căruia Dumnezeu i-a dat bogății, avuție și onoare, astfel încât nu-i lipsește nimic din ceea ce își dorește sufletul său, dar Dumnezeu nu-i dă puterea să se bucure de ele, ci un străin le mănâncă: aceasta este vanitate și este o boală rea.” Eclesiastul 6:2
- „Dacă ești un om de valoare care stă în consiliul stăpânului său, concentrează-te asupra excelenței, tăcerea ta este mai bună decât vorbirea… câștigă respect prin cunoștințe…” (Ptahotep) „Cuvintele înțelepților sunt ascultate în liniște mai mult decât strigătul celui care conduce printre nebuni.” Eclesiastul 9:17
- „Înțeleptul este cunoscut prin înțelepciunea sa, marele prin faptele sale bune; inima lui se potrivește cu limba lui…” (Ptahotep) „Viața și moartea sunt în puterea limbii: și cei care o iubesc vor mânca rodul ei.” Proverbe 18:21
- „Dacă ești unul dintre oaspeții la masa cuiva mai mare decât tine, ia ceea ce ți se oferă așa cum este pus înaintea ta.” (Ptahotep) „Când te așezi să mănânci cu un conducător, observă cu atenție ce este înaintea ta.” Proverbe 23:1
Dumnezeu l-a folosit pe Iosif pentru a stabili în Egipt un refugiu sigur pentru creșterea și dezvoltarea „sămânței lui Avraam” până când erau pregătiți să fie aduși în țara pe care Dumnezeu le-o promisese. Și, în timp ce se aflau în Egipt, înconjurați de păgânism, Dumnezeu nu i-ar fi lăsat pe poporul său și pe egipteni fără acces la Adevărul Său.
Biblia înregistrează faptul că Iosif a învățat chiar și „senatorii” faraonului. În timp ce această înțelepciune a fost venerată de egipteni și transmisă de-a lungul vremurilor de înțelepții lor care au copiat unele dintre scrierile sale (pretinzându-le ca fiind ale lor), unele dintre aceleași „ziceri înțelepte” au fost înregistrate de câțiva descendenți ai lui Iosif peste 700 de ani mai târziu și, în cele din urmă, au fost păstrate pentru noi în Cartea Proverbelor, Eclesiastului și Psalmi. Însă înțelepciunea lui Iosif nu a avut origine în el însuși — a fost divin inspirată, la fel ca înțelepciunea lui Solomon, înțelepciunea lui David și înțelepciunea tuturor poporului lui Dumnezeu.
Plywood în Egiptul Antic În cartea menționată anterior, „Saqqara”, la baza paginii 99, se face o declarație despre cunoașterea și utilizarea „plywood-ului” laminat în Egiptul foarte timpuriu: „…în cadrul rămășițelor unei sarcofage, al cărei laturi erau făcute din șase straturi subțiri de lemn suprapuse cu fibra alternând, ca în plywood-ul modern.” După cum știți, bordurile arcei lui Noe erau făcute din lemn laminat (ply), bazat pe faptul că avem un exemplar real. Utilizarea aceluiași material de către egiptenii timpurii dovedește că această cunoaștere era disponibilă în primii ani ai Egiptului antic, transmisă prin descendenții lui Noe pe măsură ce aceștia au început să se așeze în întreaga lume. Probabil că ne-ar uimi imaginația dacă am ști câtă tehnologie s-a pierdut de om după potop.
Imhotep Numit Mai Târziu în Domnia lui Djoser Există câteva alte elemente referitoare la Imhotep care continuă să se potrivească relatării biblice. Știm că faraonul lui Iosif a fost rege timp de o perioadă necunoscută atunci când Iosif a fost în cele din urmă adus la el pentru a-i interpreta visul. Și dovezile arată că Imhotep nu a fost vizirul lui Djoser în prima parte a domniei sale — de fapt, nu se face nicio mențiune despre Imhotep pe monumentele mai vechi ale lui Djoser.
Imhotep nu a fost arhitectul mormântului lui Djoser construit la Beit Khallaf, care a fost probabil realizat la scurt timp după ce a devenit rege. În acest mormânt mai vechi, care este similar cu cele din dinastiile anterioare, cum ar fi Sakkara, există sigilii de argilă ale borcanelor care înregistrează numele lui Djoser, numele mamei sale și numele multor alți oficiali din domnia sa — dar nu numele lui Imhotep, ceea ce indică că el nu fusese numit încă în funcția sa.
Practica standard era ca faraonul să numească întotdeauna oameni în funcții imediat ce urca pe tron, membrii familiei fiind cei mai bine clasați.
Toate informațiile disponibile despre Imhotep continuă să indice identificarea lui cu Iosif. De exemplu, în unele inscripții, titlurile sale sugerează că nu era membru al familiei regale, ci un „om făcut singur”. Acest lucru era unic deoarece fiul faraonului era de obicei vizirul.
Imhotep era, de asemenea, „preotul Heliopolisului,” biblicul On. În povestea lui Iosif, aflăm că socrul său era „preotul Onului” în vremea căsătoriei lui Iosif:
„Și faraon a pus numele lui Iosif Zafnath-paaneah; și i-a dat de soție pe Asenat, fiica lui Potiferah, preotul Onului. Și Iosif a ieșit pe toată țara Egiptului.” Geneza 41:45
Deoarece Asenat era suficient de mare pentru a se căsători cu Iosif în acel moment, se presupune că tatăl ei avea probabil cel puțin patruzeci de ani. În Egiptul antic, oamenii nu trăiau mult mai mult de aproximativ 50 de ani. La moartea sau incapacitatea sa, se presupune că ginerele său ar fi fost numit în poziția sa, mai ales dacă acel ginere era atât de apreciat de faraon precum Iosif.
Dacă Iosif a devenit „Preot al Onului,” era el necredincios adevăratului Dumnezeu? Absolut nu — faraonul recunoscuse puterea Dumnezeului lui Iosif și, chiar dacă egiptenii rămâneau idolatri, Iosif îi făcuse conștienți de Dumnezeul său și a fost neclintit în loialitatea sa față de El. „Preotul Onului” nu era numit preotul unui anumit zeu — ci titlul părea să indice mai degrabă o poziție de mare onoare și importanță politică.
Imhotep, arhitectul primei piramide, adesea numită Piramida în Trepte
Imhotep este creditat cu proiectarea primei piramide (de mai sus) și cu începerea construcției folosind piatră fasonată în loc de cărămidă de pământ. Dacă ne uităm la istoria egipteană antică, putem vedea dovezi care arată că în timpul lui Djoser, Egiptul a devenit o națiune cu adevărat mare – având în vedere că a adunat bogățiile tuturor națiunilor înconjurătoare prin vânzarea de cereale în timpul foametei.
Și în timpul celor șapte ani de abundență, sub îndrumarea înțeleaptă a lui Iosif, oamenii au început să organizeze un mare centru administrativ care să se ocupe cu vânzarea cerealelor către toate națiunile înconjurătoare.**
Complexul de la Saqqara, Egipt, a fost construit în timpul domniei faraonului Djoser. Imhotep – Iosif a construit acest complex.
A fost construit un complex mare care includea locul de înmormântare al faraonului, dar care conținea și un centru împrejmuit cu ziduri, care adăpostea enorme silozuri pentru cereale. Există doar o singură intrare în acest centru și o intrare exterioară în sistemul de silozuri de depozitare. Complexul Piramidei cu trepte de la Saqqara este complexul despre care vom discuta acum.
Silozuri pentru depozitarea cerealelor
În jurul Piramidei cu trepte, prima piramidă construită vreodată, se află un zid foarte frumos și elaborat, care conține 13 intrări false și una reală. La intrarea principală, situată pe peretele estic al complexului,
Deasupra: Intrarea grandioasă în complex, cu piramida situată în dreapta noastră, în afara fotografiei
La capătul sudic, se intră într-un lung coridor cu 40 de coloane — câte 20 pe fiecare parte. Fiecare coloană este conectată la peretele principal printr-un perete perpendicular, formând mici compartimente între acestea.
Fiecare coloană. Pe măsură ce ieși din această coloană și mergi înainte, ajungi la o serie de gropi foarte mari care se extind adânc în pământ. Vezi mai jos:
Mai sus sunt câteva dintre bazinele de depozitare a cerealelor.
Acestea sunt extrem de mari ca dimensiune — mult mai mari decât orice camere de îngropare; sunt toate accesibile central printr-un tunel de legătură, se extind până deasupra nivelului solului și unul dintre ele are o scară care coboară până la fund (vezi mai jos). Din acest motiv, știm că nu au fost construite ca morminte — dacă ar fi fost, ar fi fost construite sub pământ și cu siguranță nu ar fi fost atât de incredibil de mari.
Mai sus: Scări care coboară către un punct de ieșire central pentru silozurile de cereale subterane
Mai sus se află scările care duc către un punct de ieșire central pentru toate silozurile de cereale.
Aceste structuri masive se extind bine deasupra nivelului solului, ceea ce indică faptul că nu au fost ascunse, așa cum erau mormintele. Deoarece egiptenii antici își îngropau morții cu atât de multe materiale valoroase și provizii pentru „viața de apoi,” jefuirea mormintelor era întotdeauna cea mai mare temere a lor. Prin urmare, știm că aceste gropi masive aveau un alt scop. De asemenea, în toate celelalte orașe antice, ori de câte ori au fost descoperite recipiente mari ca acestea, au fost recunoscute ca silozuri de depozitare, dar în Egipt, cercetătorii tind să numească tot ce găsesc „mormânt.”
Cu toate acestea, în complexul funerar al faraonului de sub piramidă, găsim recipiente similare pentru viața de apoi a regelui și a familiei sale, iar în aceste recipiente au fost găsite cereale și alte alimente.
În relatarea biblică, aflăm că Iosif a numit bărbați în întreaga țară pentru a supraveghea adunarea și depozitarea cerealelor în toate orașele:
„Să facă faraon așa și să numească dregători peste țară și să ia a cincea parte din țara Egiptului în cei șapte ani de belșug. 35 Și să adune toată hrana acelor ani buni care vin și să depoziteze grâu sub mâna faraonului și să păstreze hrană în orașe.”
Iosif i-a dat acest plan faraonului înainte de a fi numit vizir sau prim-ministru și, deoarece ar fi fost imposibil pentru el să supravegheze adunarea și depozitarea pentru întreaga țară, știm că a implementat acest plan. De asemenea, știm că, atunci când a început foametea și egiptenii au început să plângă pentru hrană, au fost instruiți să meargă la Iosif și să facă tot ce spunea el, ceea ce indică faptul că el a dat ordinele pentru distribuția cerealelor:
„Și când toată țara Egiptului a fost îndurerată de foamete, poporul a strigat la faraon pentru pâine; și faraon le-a spus tuturor egiptenilor: Mergiți la Iosif; ce vă va spune el, să faceți. Și foametea era peste toată fața pământului; și Iosif a deschis toate magazinile și a vândut egiptenilor; și foametea s-a înrăutățit în țara Egiptului.” Geneza 41:55-56
Dar când popoarele străine au venit să cumpere cereale, aflăm că au mers direct la Iosif:
„Și Iosif era guvernator peste țară, și el era cel care vindea tuturor oamenilor țării; și frații lui Iosif au venit și s-au închinat înaintea lui cu fețele la pământ.” Geneza 42:6
Frații lui Iosif au venit direct la Iosif personal. Credem că au venit la Sakkara — unde rămășițele acestui complex fantastic sunt păstrate. Și a fost aici că Djoser a construit unsprezece gropi extrem de mari care pot fi doar silozuri de cereale.
Fiecare oraș avea cereale depozitate din regiunea sa, dar la acest complex din Sakkara, avem aceste gropi masive care ar fi stocat o cantitate incredibilă de cereale — mai mult decât ar fi avut nevoie un singur oraș.
La intrarea în acest complex, așa cum am descris mai devreme, sunt patruzeci de mici cubiculoase, fiecare având dimensiunea potrivită pentru a adăposti o singură persoană care ar putea administra primirea plăților de la persoanele care veneau să cumpere cereale.
Ar fi putut exista mai mulți casieri pentru fiecare grup lingvistic pentru a gestiona achizițiile celor care vorbeau diferite limbi. Desigur, egiptologii cred că toate aceste mici cubiculoase erau pentru statui; cu toate acestea, nu au fost găsite socluri în rămășițele descoperite, ceea ce este un punct foarte important, deoarece statuile erau întotdeauna ridicate pe socluri. Statuile pot dispărea, dar soclurile rămân.
Designul celor unsprezece gropi este impresionant. Sunt unsprezece gropi, dintre care doar una conține o scară foarte elaborată până la fund. Toate gropile sunt conectate între ele printr-un tunel subteran — gropile au fost umplute, iar deschiderile au fost sigilate cu grinzi de lemn și piatră. Toate cerealele puteau fi accesate dintr-o singură intrare — și există o intrare în gropi din exteriorul zidului complexului. În cele din urmă, cereale au fost găsite pe fundul acestor gropi, ceea ce a fost explicat de egiptologi ca fiind alimente îngropate cu decedații care au fost îngropați acolo — totuși, nu au fost găsite dovezi ale îngropărilor în aceste gropi.
Se potrivește aceasta cu relatarea biblică? Când frații lui Iosif au venit la el pentru cereale, au vorbit cu Iosif și au plătit pentru cereale. Când au primit cerealele, acestea erau deja în saci:
„Atunci Iosif a poruncit să le umple sacii cu grâu, și să restituie banii fiecărei persoane în sacul său, și să le dea provizii pentru drum; și astfel a făcut el cu ei. Și au încărcat măgarii lor cu grâu și au plecat de acolo. Și când unul dintre ei a deschis sacul să-și hrănească măgarul în han, a zărit banii; căci, iată, erau în gura sacului său.” Geneza 42:25-27
Complexul de la Sakkara este unic — nimic asemănător nu a fost găsit. A fost descris de William Hayes ca fiind un „adevărat oraș în sine, planificat și executat ca o unitate unică și construit dintr-un calcar alb fin din apropiatele Dealuri Mukattam.” (The Scepter of Egypt, Vol. 1, p. 60.)
De fapt, egiptologii tind să numească tot ce găsesc ca fiind o mormânt regal, ceea ce este eticheta pe care au dat-o acestui complex. Dar acesta prezintă, de fapt, toate trăsăturile indicative ale unui centru de mare activitate, o trăsătură care se potrivește din nou cu povestea lui Iosif.
Când frații lui Iosif au venit să ia cereale, ei s-au confruntat cu Iosif, care supraveghea distribuția. Unde au mers pentru a obține cerealele? Au mers acolo unde erau depozitate cerealele, iar acesta era locul unde era Iosif. Și depozitarea unei cantități atât de mari de cereale ar fi necesitat o zonă mare de depozitare, cum ar fi gropile extrem de mari găsite în acest complex. De asemenea, este rezonabil să ne așteptăm să găsim gropile de depozitare într-un astfel de complex, cu o zonă pentru plata cerealei. Aceasta era o afacere și ar fi necesitat un centru de administrare.
A fost scris mult despre acest complex, și majoritatea menționează unicitatea sa — ceva ce nu pot explica. De fapt, când întrebi egiptenii despre ce erau gropile uriașe, ei admit că pur și simplu nu știu.
Unii istorici antici au scris despre faptul că piramidele erau odată considerate a fi „silo-uri de cereale ale lui Iosif” și poate că această poveste își are rădăcinile în faptul că Iosif a proiectat prima piramidă în același complex în care erau depozitate cerealele. Dar, indiferent de ce vor să creadă experții despre complexul Piramidei în trepte, dovezile circumstanțiale se potrivesc perfect cu povestea lui Iosif. Și este unul dintre cele mai bine conservate locuri din Egipt — cu siguranță dintre structurile foarte vechi — și acest lucru este consistent cu păstrarea de către Dumnezeu a dovezilor importante care confirmă acuratețea totală a Cuvântului Său.
Căutarea Mormântului lui Imhotep
Știm din Biblie că Iosif a murit în Egipt, a fost îmbălsămat și a fost pus într-un coșciug.
„Și Iosif a murit, având o sută zece ani: și l-au îmbălsămat, și a fost pus într-un coșciug în Egipt. Dar, când copiii lui Israel au plecat în timpul Exodului, oasele lui au fost luate cu ei:” Geneza 50:26
„Și Moise a luat oasele lui Iosif cu el; căci el le-a jurat cu tărie copiilor lui Israel, zicând: Dumnezeu vă va vizita cu siguranță; și veți duce oasele mele de aici cu voi.” Exodul 13:19
Aceasta ne duce la gândul că Iosif ar fi avut un mormânt regal în Egipt, dar că acesta a fost posibil să fi fost preluat și folosit de altcineva; nu știm cu adevărat. Dar unul dintre marile mistere pentru egiptologi a fost mormântul lui Imhotep — ei pur și simplu nu pot să-l găsească, deși știu că ar trebui să fie undeva în Sakkara. Atât de important este Imhotep pentru egiptologie, încât în Ghidul Sakkara de Jill Kamil, „Mormântul lui Imhotep” este listat ca un subiect de discuție, doar pentru a explica că nu a fost găsit.
În discuția noastră despre „Imhotep, Medic,” am menționat că textele antice grecești vorbesc despre un loc de lângă Memphis unde oamenii veneau să-l venereze pe Imhotep și să fie vindecați. Când excavatorii au continuat să caute mormântul lui Imhotep foarte aproape de Piramida în Trepte, au descoperit un labirint incredibil de tuneluri subterane, pline cu ibisuri mumificate (păsări) și tauri în galerii separate. Inscripțiile și monedele găsite aici arată că oamenii veneau aici pentru a fi vindecați! Au găsit acest „sanctuar dedicat lui Imhotep” despre care vorbeau grecii.
După deificarea lui Imhotep ca „zeu al medicinei,” i s-a dat titlul de „Cel Mai Important dintre Ibisuri” — și aceasta a fost legătura dintre acest labirint și Imhotep. Aceste sute de mii de ibisuri au fost mumificate și aduse aici ca tribut pentru Imhotep, umplând aceste tuneluri.
Mai târziu s-a descoperit că aceste galerii erau conectate la o groapă care se extinde în jos către o cameră funerară care conține un coșciug gol. De asemenea, s-a descoperit că această cameră aparținea unui mormânt mastaba foarte mare care conținea o a doua cameră plină cu vase de piatră rupte, iar în magazinul mormântului erau vase ale căror dopuri de argilă aveau impresiunea sigiliului lui Djoser!
Aici este dovada absolută că acesta era mormântul unei persoane foarte importante din vremea lui Djoser. Nu au fost găsite inscripții pe pereți și sarcofagul era gol. Dar, și mai important, acest mastaba este orientat spre nord în loc de est, așa cum sunt celelalte piramide și mastaba. Acesta era un mormânt important al cuiva din timpul lui Djoser — dar sarcofagul era gol.
S-a găsit chiar o inscripție de la un grec anonim care a venit aici, povestind cum a fost vindecat — și a fost printr-un vis! Din nou, dovezile vorbesc răspicat despre o poveste minunată din Biblie — povestea lui Iosif.
Tradus exclusiv de catre gni.org.ro de pe (https://www.arkdiscovery.com/joseph.htm)preluarea se poate face doar in limita a 100 de cuvinte si cu mentionare directa prin link catre site-ul nostru
Vă invităm să urmăriți pagina noastră de Facebook Grupul Național de Investigații (GNI)!
Grupul Național de Investigații (GNI) – apăsați butonul „join” pentru a vă abona la canal!
Vă invităm să vă înscrieți in Grupul Național de Investigații (GNI)!
Grupul Național de Investigații
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.