Andreea Litescu, singura femeie comandant de la Wizz Air

Distribuie!


La numai 29 de ani, Andreea piloteaza un avion Airbus A320. De altfel, Andreea si Catalin (Emirates) sunt din aceeasi generatie. Ei au fost colegi la Scoala Superioara de Aviatie Civila.

andreea-litescu-5

 

In primul rand, cum ai ajuns pilot? De unde pasiunea pentru aviatie?


In vara lui 2001, la aerodromul Geamana de langa orasul meu natal Pitesti a avut loc Campionatul European de Elicoptere Radio-Comandate unde am vazut pentru prima data un avion de acrobatie decoland! Din acel moment ceva s-a schimbat complet in mine si am stiut ca vreau sa devin pilot!

Zgomotul motorului in timp ce decola mi-a ramas mult timp in minte si am luat decizia sa urmez cursurile de zbor cu motor din cadrul Aeroclubului Geamana!


Anul urmator am inceput sa zbor pe IAR 46 si apoi Zlin 142, revenind mereu la Pitesti, desi incepusem cursurile Facultatii de Inginerie Aerospatiala!

Primul zbor cu unul din avioanele Aeroclubului m-a facut sa ma indragostesc iremediabil de aviatie! Pasiunea si respectul fata de aviatie a fost si datorita tatalui meu care, desi nu are nicio legatura cu acest domeniu, a fost mereu fascinat si mi-a indus interesul fata de avioane! Imediat dupa primul an de facultate am aflat de existenta Scolii Superioare de Aviatie Civila unde am fost acceptata in cadrul primei grupe de piloti de elicoptere civile zburand 3 ani pe Eurocopter 120 Colibri siEurocopter 155 Dauphin.

Tot in aceeasi perioada am zburat si pe Cessna 172 la inceputul pregatirii noastre! Dupa aceasta perioada am luat decizia sa urmez conversia pe avion in cadrul RAS pe aerodromul de la Tuzla, unde am zburat Diamond 20 Katana pentru a putea avea licenta comerciala de pilot de avion!

Dupa toti acesti ani, norocul a fost sa intalnesc niste oameni extraordinari, care mi-au oferit sansa sa obtin type rating-ul pe Boeing 737 atat clasic, cat si NG, zburand pe acest tip de avion aproape 2 ani si jumatate.

Au trecut aproape 12 ani de cand am inceput sa zbor si sunt recunoscatoare in fiecare zi cand ma duc la „birou”!

wizz-air-2

Airbus A320 (foto Wizz Air)

 

Cum ai ajuns la Wizz Air?

Decizia a venit natural, acum multi ani fiind plecata la Praga am pastrat legatura cu unul din colegii mei si mi-am dorit foarte mult sa fac parte din echipa Wizz Air!

Imediat cum am hotarat sa aplic, a aparut oportunitatea de a lua parte la un interviu si apoi am fost anuntata ca am fost admisa si voi pleca la Toulouse Airbus Traning Center pentru a incepe type rating-ul pe Airbus 320.

De atunci au trecut aproape 3 ani si ma bucur de fiecare zbor pe Airbus 320, mai ales acum, de cand am promovat. Primele luni de pregatire le-am petrecut la Budapesta,unde am zburat alaturi de instructorii unguri si abia apoi m-am intors pe baza dinBucuresti unde sunt si in prezent.

andreea-litescu-3

 

Care este reactia pasagerilor cand aud ca avionul va fi comandat de o femeie?

Pasagerii demonstreaza de fiecare data mult respect fata de echipaj si mereu ne multumesc ca ii aducem acasa in siguranta. De obicei sunt aplaudata, mi se multumeste, am primit o poezie de la o doamna, mi se face cu mana foarte des … iar pentru toate acestea le multumesc pasagerilor care stiu sa aprecieze munca depusa de noi toti ca echipaj, pentru a le asigura un zbor cat mai sigur si mai placut.

 

Ai intampinat rautati din partea barbatilor in aceasta meserie?

Tinand cont ca cei care m-au sustinut in toti acesti ani de cand am inceput sa zbor au fost in majoritate colegi barbati, mereu am avut placerea sa cunosc oameni minunati care m-au incurajat sa lupt pentru visul meu. Majoritatea prietenilor mei au fost si vor ramane colegii mei de peste ani de la aeroclub, academie sau oriunde am zburat,  au fost mereu alaturi de mine si m-au sustinut, mai ales acum, in perioada testelor pentru a deveni comandant.

andreea-litescu-4

 

Care este ruta preferata? De ce?

Fiecare cursa are farmecul ei, dar abia astept sa zbor la Bergamo (langa Milano) pentru ca am ocazia sa mai vad inca o data varful Mont Blanc pe care am urcat acum7 ani alaturi de una din cele mai bune prietene. Privelistea Alpilor ma incanta mereu si imi aduce aminte de pasiunea mea pentru munti.

mont-blanc

Mont Blanc (foto Wikimedia Commons)

 

Unde nu iti place sa zbori? Pe ce aeroporturi se aterizeaza mai greu ? Pe ce aeroporturi te intelegi mai greu cu turnul de control?

Orice destinatie ofera diferite satisfactii, iar pentru mine fiecare aeroport prezinta particularitatile lui!  Faptul ca in decursul unei luni avem mai multe destinatii din Europa imi ofera sansa de a ma bucura de fiecare aeroport in parte.

Aeroporturile prezinta diferite categorii in functie de dificultatea de a ateriza, dar pentru cele mai complicate exista simulatoare speciale pentru a fi pregatiti cand efectuam curse in aceste locuri.

In functie de destinatie, controlorii de trafic prezinta caracteristicile specifice si accentul care te intampina de fiecare data. Evident, pentru mine, cel mai frumos este cand intru in contact radio cu cei din Romania pentru ca ma simt deja ca acasa!

wizz-air-1

 

Ce destinatii ai recomanda in Europa?

Pe primul Alghero, pentru ca Sardinia este absolut minunata, urmat de Perugia care ofera imagini extraordinare si Dubai, aproape de Europa.

 

Cea mai frumoasa priveliste?

Cele mai frumoase momente din biroul nostru de la 12.000 de metri sunt dimineata cand rasare soarele si noi ne indreptam catre o noua destinatie, noaptea cand avem ocazia sa urmarim stelele cazatoare si sa ne punem dorinte, iar pentru mine momentul cand zbor peste orasul meu natal, Pitesti si incerc sa observ locurile unde am copilarit si ma gandesc oare ce face familia mea :-) .

 

Cum arata o zi din viata ta de pilot?

Cu siguranta incepe cu o cafea buna si continua cu verificarea vremii pentru destinatie. Apoi imbrac uniforma si ma indrept catre briefing room unde tot echipajul se reuneste pentru a verifica actele si a discuta detaliile cursei. Dupa aceea ne indreptam catre avion unde incepem pregatirea cabinei de pilotaj, alimentam avionul, imbarcam si apoi ne pregatim de decolare. Ne continuam drumul catre destinatie si ne pregatim pentru aterizare, luand vremea la aeroportul de destinatie.

andreea-litescu-2

 

Cum iti petreci timpul liber?

Alaturi de familie si prieteni pentru ca timpul petrecut alaturi de ei este pentru mine cel mai pretios. De asemenea, imi place sa merg cat mai des la munte pentru ca imi amintesc de anii in care am facut alpinism.

 

Gatesti? Preferinte culinare…

Din cauza programului incarcat, bucataria mea este mai mult goala, dar imi place foarte mult sa mananc alaturi de prieteni, mai ales, dupa ce ma intorc de la zbor! Ador ciocolata si sushi. De obicei mananc foarte multe dulciuri, uneori prea multe!

 

Pe langa aviatie, ce alte preocupari mai ai?

Ca oricare alta fata imi plac foarte mult hainele si nu refuz nicio ocazie sa merg la cumparaturi! Momentan abia astept vacanta de snowboard din februarie cand voi pleca la Ischgl in Austria si sper sa ajung la munte si aici in Romania.

 

Cine comanda in casa?

Prietenul meu este tot pilot de avion pe Boeing 737, asa ca subiectele legate de aviatie de la noi din casa nu se termina niciodata, dar de comandat nu cred ca este nimeni mai potrivit decat motanul parintilor mei, Mishu, comandantul suprem din familie :-) !!!

andreea-litescu-1

NOTA: Preluarea informațiilor din acest interviu se poate face doar cu menționarea sursei – www.mihaijurca.ro.

* Daca ti-a placut interviul, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

Vă invităm să urmăriți pagina noastră de Facebook Grupul Național de Investigații (GNI)!

Grupul Național de Investigații (GNI) – apăsați butonul „join” pentru a vă abona la canal!

Vă invităm să vă înscrieți in Grupul Național de Investigații (GNI)!

Grupul Național de Investigații

Distribuie!

Grupul Național de Investigații (GNI)

Grupul Național de Investigații (GNI) este o organizație neguvernamentală fără personalitate juridică. Grupul Național de Investigații (GNI) a fost înființat la data de 23 mai 2022.

You may also like...